CĂLĂTOAREA ȘI SHAKESPEARE

Călătoarea și Shakespeare

 >>>   de Lucia Verona | Regia: Ruxandra Bălașu      

O femeie a zilelor noastre trăiește un moment unic: întâlnirea cu cel mai mare dramaturg al lumii, apărut ca prin magie pe o scenă contemporană.

Ruxandra Bălașu:

Călătoarea și Shakespeare e un joc al fanteziei, o provocare la „ce-ar fi dacă ar fi…”

Să ne imaginăm că există (în buna tradiție a pieselor lui Shakespeare) spirite mai presus de oameni, cărora (tot în buna tradiție a pieselor lui Shakespeare) le face o deosebită plăcere să se joace cu mințile și circumstanțele muritorilor. Ce ar fi?…

Ce ar fi dacă într-o zi te-ai întâlni cu Shakespeare? Sau cu vreo ființă mitică? Ce ar fi dacă într-o zi te-ai trezi vorbind vorbe care nu sunt ale tale și ai gândi gânduri care nu sunt ale tale? Ce-ar fi dacă ai descoperi că fiecare dintre noi poate fi o Pandora care are de ales dacă deschide sau nu cutia?

Și cum lumea întreagă e o scenă și toți oamenii actori cu intrări, ieșiri din scenă, nu poți decât să accepți jocul și să îți imaginezi. Așa să fie? Așa e, dacă vi se pare…

Horia Gârbea:

Călătoarea și Shakespeare este o comedie a situațiilor și limbajului în care răsturnările de context se succed amețitor, ca și timpurile și locurile acțiunii. Ceea ce contează este că ne aflăm într-un teatru, iar lumea însăși este un teatru în care spațiul și durata sunt numai niște convenții. O femeie a zilelor noastre trăiește un moment unic: întâlnirea cu cel mai mare dramaturg al lumii, apărut ca prin magie pe o scenă contemporană. Dar obișnuințele, (non)educația, confuzia traiului cotidian din secolul XXI o fac pe Călătoare să fie de fapt nepregătită pentru confruntarea cu istoria și cu geniul. Deși situațiile comice apar din abundență, morala piesei este una serioasă:  viața superficială a vremii noastre face oamenii insensibili la valoare și incapabili să se concentreze asupra lucrurilor fundamentale. Shakespeare cel din piesă este un simbol al umanității eterne, cea care nu trebuie ignorată.

Eugen Cojocaru:

Călătoarea și Shakespeare – ce ascunde acest titlu incitant? Spectatorii află peu-à-peu, ca într-o piesă cu suspans de Agatha Christie, că se cerecetează „a doua moarte” a lui Shakespeare în epoca noastră! (…) Apar enigmaticele personaje „Călătoarea” (Monica Davidescu) și „Shakespeare” (Marius Bodochi), care o va ghida prin culisele teatrului de azi. Călătoarea (=Publicul) și, mai ales, Shakespeare intervin mereu încercând să salveze teatrul de calitate și relațiile dușmănoase dintre actori printr-un magic truc de „oprire” a acțiunii, însă „era comedianților”, prevăzută și descrisă de Graham Greene, nu poate fi schimbată nici de un mare spirit renăscut!

Detalii

TDR, Sala „Ion Băieșu”

1h 30 (fără pauză)

DISTRIBUȚIA

Monica Davidescu/ Ruxandra Bălașu
Marius Bodochi
Pavel Bârsan
Dana Voicu
Gabriel Costan
Alexandru Făiniși
Claudia Dionise
Alexandra Gabriela Niță
Alexandru Mandu
Andrei Cristea
Mihai Bolea
Ionuț Terteci

Ilustrația muzicală:
Ruxandra Bălașu

Scenografia:
Daniel Divrician

Spectacolul este supratitrat în limba engleză.

Olga-Delia Mateescu:

Maestră a unui suspans plin de umor, Lucia Verona, scriitoare de romane polițiste, dramaturg, traducătoare a unor piese de Shakespeare (premiul USR 2014 pentru traducere – „Shakespeare, Opere, vol. VIII – IX” împreună cu George Volceanov și Horia Gârbea), este autoarea unei călătorii dramatice într-un spațiu-timp distorsionat în volumul  „Călătoarea și Shakespeare” premiat în 2005 de Asociația Scriitorilor din București. Titlul volumului este și titlul spectacolului TDR în care intelectualismul cu accente comice marchează ideea că doar cel lipsit de informație poate duce cu sine „cutia Pandorei”.

Membră a Uniunii Scriitorilor din România din 1989, a fost președintele secției de dramaturgie a USR din 2005 până în 2013. Din 2015, este vicepreședinte a ICWP (International Center for Women Playwrights). Textele se joacă la Chicago sau Paris alături de versiunile scenice din țară de la Teatrul Coquette, Teatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu sau Teatrul de Comedie. Pieselor Grand Hotel Europa, Moștenirea, Secretul atomic li se alătură Logodnicul, Luna de pe cer sau Noaptea – o comedie albastră, scrise înainte de 1989.

Este inițiatoarea și fondatoarea TDR, ajutată de un grup de prieteni reușind să ofere Capitalei un teatru unic prin scopul lui, acela al pulsului dramaturgiei contemporane.

        Galeria Foto a evenimentului     

        Secvente video din spectacol